گوگل آناليتيكس
گوگل آناليتيكس
توضيحي مختصر درباره ي گوگل آناليتيكس
ابزاري براي تحليل و آناليز سايت است كه گوگل به رايگان در اختيار وبسمتران قرار ميدهد.
با استفاده از اين ابزار تحليلگر ميتوانيد اطلاعات بسيار كاملي درباره ي ترافيك ورودي، رفتار كاربران در سايت، نرخ تبديل و... دست يابيد.
همچنين شما با اين ابزار ميتوانيد سايت، وبلاگ و شبكههاي اجتماعي خود را زير نظر بگيريد و اطلاعاتي مثل نحوه ورود كاربر، رفتار كاربر، نرخ تبديل، زمان ماندن در صفحات، نوع دستگاه و تمام اتفاقاتي كه در سايت يا وبلاگ شما رخ ميدهد را رصد كنيد.
شايان ذكر است كه اين ابزار با بقيه ابزارهاي Google سازگار ميباشد.
ميتوان آناليتيك را با گوگل ادز، يوتيوب و تگ منيجر تركيب كرد.
به طور كلي سه نوع اطلاعات را ميتوان با گوگل آناليتيكس جمعآوري كرد:
اطلاعات نحوه جذب كاربر (User Acquisition Data)
در اين بخش ميتوانيد بررسي كنيد ترافيك ورودي به سايت شما با چه روشهايي صورت ميگيرد.
اطلاعات رفتار كاربر (User Behavior Data)
اطلاعات رفتاري كاربر ميتواند به عنوان يك راهنما جهت بهبود وبسايت عمل كند. اين اطلاعات در طول يك بازديد كاربر، در وبسايت جمعآوري ميشوند و عبارتند از اينكه: مخاطب چه مدت در وبسايت شما مانده است؟ اولين و آخرين صفحهاي كه مخاطب در سايت مشاهده كرده، كدام صفحه بوده است؟ مسير مرور صفحات وبسايت شما چگونه است؟
اطلاعات تبديل (conversion)
استفاده از اطلاعات تبديل به شما كمك ميكند علاوه بر پيگيري كل تبديلها، درآمد خود را از منابع آنلاين كسبوكار محاسبه كنيد. ابزار گوگل آناليتيكس يك كد رديابي تبديل ايجاد ميكند كه ميتواند با صفحات وب حاوي درآمد حاصل از تبديل تركيب شود.
سوالاتي كه به كمك اين ابزار ميتوانيد پاسخ آن ها را بيابيد:
- بازديدكنندگان از طريق چه وبسايتي به سايت من وارد ميشوند؟
- چه ساعتي بيشترين ترافيك و چه ساعتي كمترين ترافيك را در وبسايتمان داريم؟
- كدام تكنيكهاي بازاريابي بيشترين تاثير را بروي ترافيك وبسايت من دارند؟
- چند نفر از وبسايت من بازديد ميكنند؟
- آيا محتويات صفحات من به اندازه ي كافي واضح و جذاب هستند؟
- مسير تبديل شدن يك كاربر عادي سايت به مشتري، دقيقا به چه صورت بوده است؟
- خوانندگان وبلاگ من به چه مطالب و موضوعاتي علاقهمند هستند؟
- افراد به طور متوسط چه مقدار زماني در وبسايت من وقت ميگذرانند؟
- بازديدكنندگان من در چه شهرها و كشورهايي زندگي ميكنند؟
- چطور بودجه تبليغاتي رو در بهترين جاي ممكن هزينه كنيم؟
- آيا داشتن يك وبسايت واكنشگرا و مناسب گوشي براي من لازم است؟
- چگونه ميتوانم سرعت سايت خود را افزايش دهم؟
نكات ضروري براي شروع كار با گوگل آناليتيكس:
- استفاده درست از UTM ها را بلد باشيد
يو تي ام ها، پارامترهايي هستند كه به گوگل آناليتيكس ميگويند منبع ترافيك كاربر كجاست. كاربرد اين بخش زماني مشخص ميشود كه ميخواهيد تبليغاتتان را بهينه كنيد.
- مشخص كردن اهداف سايت
هدف هر وبسايتي ميتواند با وبسايت ديگر كاملا متفاوت باشد، به همين دليل به طور پيش فرض در گوگل آناليتيكس، اهداف يا goal هاي از پيش ساخته شدهاي وجود ندارد و بايد خودتان به درستي آنها را تعريف كنيد.
- سرچ سايت را فعال كنيد
شما ميتوانيد ببينيد كاربران در سايت شما چه چيزي جستجو كردهاند. براي اينكار بايد تغييرات بسيار آساني را در گوگل آناليتيكس انجام دهيد.
يادگيري گوگل آناليتيكس به چه كساني توصيه ميشود؟
- مديران وبسايت
- وبمسترها
- ديجيتال ماركترها
- متخصصان محتوا
- متخصصان سئو
- اكانت منيجرهايي كه مديريت تبليغات وب را به عهده دارند
ما در دوره آموزش گوگل آناليتيكس نحوه نصب و كار با اين ابزار را به صورت جامع آموزش داده ايم.
برچسب: ،
ادامه مطلب